äntligen fredag

Okej, skolveckan är över. Halleluja och allt det där. Jag känner att jag oftast skriver som om jag är trött/irriterad/hatar skolan, men det gör jag verkligen, verkligen inte. Skolan är en av de viktigaste delarna av mitt liv och jag skulle inte byta min utbildning mot något (förutom typ, världsfred) och jag irriterar mig mer på sådana som pratar om hur mycket de hatar skolan (när det inte finns någon egentlig anledning till det) och när man inte respekterar sina lärare etc. Lärare går igenom en ganska tuff utbildning, begränsar sig ganska rejält när det gäller karriärsval, och jobbar hårt för att lära oss kunskaper vi behöver för att skaffa oss det jobb och liv vi vill ha - allt det här för väldigt lite i lön jämfört med förut. Så ja, om inte din lärare är en komplett skitstövel, var snäll och respektera dem till en viss gräns. Visst, jag har lärare jag inte gillar. Lärare som jag nästan ibland vill fräsa åt när de öppnar munnen för att deras lärosätt inte riktigt passar mig; men jag gör inte det. För det är oartigt och respektlöst och jag är uppfostrad att vara bättre än så. 
 
Jag vet inte riktigt varför jag började skriva om det här - det var menat att jag skulle börja det här inlägget med att klaga lite för att matteprovet gick så dåligt, men sen så fortsatte det bara spira vidare. I vilket fall som helst. I de flesta fall så tycker jag att man ska vara tacksam för att man får gå i skolan. I Sverige får vi till och med BETALT för att gå i skolan, medan andra inte ens får chansen. Så, ni vet, känn er nöjda över det då och då; det får en att se skolan i ett nytt ljus. Inte som ett fängelse som tvingar en att lära sig saker som man inte har någon användning av, utan som ett lärocenter som ger en chansen att lära och fatta egna beslut. Ingen skola = inget välmående land.
 
Jag säger inte att man inte får klaga på lärare, prov, läxor och maten - det för jag! Ofta! - men som sagt, jag vet själv att trots att jag klagar så skulle jag inte byta bort det. Aldrig.
 
Hmm, ja, nu när jag fått den ordspyan under kontroll så kanske jag ska dra lite kort vad som händer just nu? Tja, matteprovet idag gick väl inte överdrivet bra, jag har börjat min halvårskurs i religionskunskap och läraren verkar trevlig om än lite skum, jag försöker komma underfund med hur många voice actors det finns i Japan eftersom det verkar vara typ 5 stycken som gör alla roller (OBS, sarkasm där! Men helt ärligt: checka in GoBoianos Youtube-kanal för att se hur många karaktärer en voice actor faktiskt finns i, det är så coolt!) och sen har jag och kompisarna planerat att gå ut och äta tapas på måndag när vi har studiedag. Just nu är jag äntligen ensam igen efter att min storasyster m. barn besökt och ätit middag - och det var trevligt! Är bara lite utpumpad efter första riktiga veckan i skolan~
 
Hoppas alla andra haft det trevligt!