Spice and Wolf

 
Titel: Spice and Wolf
Författare: Isuna Hasekura
Studio: Imagin
Avsnitt: 13
Genre: Fantasy, äventyr
Betyg: imageimageimage av imageimageimageimageimage
 
Köpmannen Lawrence Craft reser igenom landet och handlar med alla sorters varor. Efter att ha besökt en by hittar en en sovande flicka i sin vagn. En flicka med både lurviga öron och svans. Vargtjejen förklarar att hon har kallats en "gud", men hennes namn är egentligen Holo och ingenting annat. Lawrence retas lite med henne, men efter att ha hört mer av hennes historia mjuknar han och bestämmer sig för att slå följe med henne längre norrut. Under deras resa har de två alla sorters äventyr och hamnar ofta i trubbel, men långsamt blir bandet mellan dem starkare.
 
Det har tagit ett bra tag för mig att se klart den här, men nu har det äntligen hänt! Anledningen till varför det tog så lång tid för mig att se den här är relativt simpel: den är ganska seg. Det är ganska otroligt hur mycket de lyckades trycka in på bara tretton avsnitt, men de gav sig tusan på att de skulle göra det! Fast för att vara helt ärligt så var det inte med hur mycket de lyckades få in, utan snarare vad de lyckades få in. Den här animen handlar, istället för den mer typiska fantasy genrens äventyr och skurkar, om handel och ekonomi. Nå, det här konceptet låter jäkligt intressant och trots att jag vill vara en ordentlig kulturnörd och säga att jag gillade det så blev det ganska tråkigt någonstans där i mitten. Jag trodde nästan inte att det skulle bli bättre och att animen skulle sluta i en besvikelse, men för bara två dagar bestämde jag mig för att titta klart på de sista fyra avsnitten jag hade kvar, och de var riktigt intressanta!
 
Karaktärerna var väl inte riktigt annorlunda på något sätt, men de var ändå fina på ett slags sätt och ganska realistiska och man kunde känna igen sig i flera av deras val. Huvudpersonerna, Lawrence och Holo, är ett härligt par och jag riktigt njöt av att se deras relation växa fram. Det var så naturligt! Man behövde inte några överdrivna kärleksförklaringar eller anledningar, de bara var
 
Animationen var kanske inte något speciellt, men passade väldigt bra. Jag tyckte dessutom att Holo var en otroligt vacker hjältinna och Lawrence såg en aning originell ut jämför med andra anime protagonister, med det att han såg ganska gammal ut och hade stubb. 
 
Introt och slutlåten var respektive dramatisk och väldigt, väldigt gullig. Annars var animen, enligt mig, ganska naturlig i sitt val av musik. Fast trots att animen saknade större fysiska strider (förutom typ, två) så var musiken till dem väldigt cool den med.
 
Och trots att konceptet med fantasy + handel var lite för ehh för min smak så kan jag inte förneka att det var väldigt intressant! Skaparen har varit väldigt grundlig och man får verkligen känslan av att de vet vad de snackar om, och att de dessutom kommer med väldigt smarta lösningar är ett stort plus!
 
För stunden vet jag inte om jag kommer ge mig på säsong två riktigt än, men jag måste säga att slutet på säsong ett ändå lämnade mig krävandes efter lite mer.
 
Bästa med animen: Relationen mellan Lawrence och Holo.
Sämsta med animen: Att den blev ganska tråkig efter ett tag i avsaknad på större intriger.