Super Lovers

 
Titel: Super Lovers
Mangaka: Miyuki Abe
Studio: Studio Deen
Avsnitt: 10
Genre: Shounen ai, drama, komedi
Betyg: imageimageimage av imageimageimageimageimage
 
 
När Haru spenderar sin sommar hos sin släkting i Kanada möter han pojken Ren, som nyligen adopterats av hans mamma. Att bli vän med Ren är inte särskilt lätt, och Haru bestämmer sig för att "civilisera" honom innan sommaren är slut. Deras relation blir långsamt bättre och när Haru gör sig iordning för att åka är de tillräckligt nära för att Haru ska lova att Ren kan komma och bo hos honom i Japan när han blir äldre. Men när Haru väl kommer hem till Japan är han med i en bilolycka som inte bara dödar hans pappa och styvmamma, utan också raderar alla minnen han hade från den sommaren.
 
Jag visste inte först att det bara skulle vara tio avsnitt, så jag har suttit och väntat lite på att göra den här recensionen, ifall det skulle komma fler avsnitt (och för att vara helt ärlig så slutade det ganska abrupt) men nu har jag alltså sett klart Super Lovers! Och jag kan säga att jag har lite blandade känslor om den.
 
Om jag skulle beskriva den här animen så skulle jag välja mellan bra/gullig och en aning frustrerande. Jag är inte hundra på vad det var som jag blev så irriterad på men någonstans där i mitten så började ifrågasätta massa saker. Som till exempel varför de envisades med att fortsätta försöka bli "bröder" när de uppenbarligen har annorlunda känslor? Och sen så blev jag så förvirrad på omgivningens reaktioner på deras förhållande också. Det var typ lite förvåning men sedan så bara de "nä, nu är det normalt igen" på ett ungefär - och trots att Haru och Ren inte var släkt så störde det mig lite grann att de inte tog mer distans från att vara bröder och att vara ihop; det var inte särskilt realistiskt. Faktum är att jag nästan saknade lite drama i det hela. Det fanns störningsmoment i deras relation men grejen med att de är adoptivbröder och dessutom är ganska långt ifrån varandra om man pratar om ålder rann liksom bara av dem. Och ja, detta blev så frustrerande till den grad att jag dröjde med att fortsätta titta ett tag.
 
Men sen så blev jag ändå fast igen, och jag tyckte att de sista avsnitten var riktigt underhållande! (Bland annat för att det äntligen hände lite action mellan dem förutom kyssar vilket oftast är uppskattat). Förutom just slutet som kändes VÄLDIGT skarpt och lämnade det ganska öppet, men det påverkar inte betyget nämnvärt eftersom jag redan hört att det kommer en säsong två: så så länge de fortsätter där de slutade är jag nöjd!
 
Karaktärerna var måttligt intressanta; inte överdrivet originella men inte särskilt platta heller. Animen var inte tillräckligt lång enligt mig för att man riktigt skulle få en djupare förståelse för några andra karaktärer än just Ren och Haru, men den har ändå några charmiga sidkaraktärer. 
 
Super Lovers har, trots sin ganska shoujo-liknande fasad inte bara romantik och måttlig komedi. Den har sina allvarliga stunder och några är, om man tänker efter, riktigt tragiska. Ta till exempel Rens ganska hemska barndom innan han blev adopterad och träffade Haru, eller det faktum att de två personer som Haru älskade mest omkom i en bilolycka: och några andra saker. Trots det skulle jag inte säga att det här var en särskilt "djup" anime, men de försöker i alla fall och de misslyckas inte med det heller, så det är lugnt.
 
Med tanke på utbudet av anime med genren shounen ai så skulle jag säga att den är värd att titta på. Historien är okej, animationen är väldigt gullig och huvudparet är ändå ganska fint oavsett omständigheterna.
 
Bästa med animen: Animationen var fin, och den hade allt som allt en bra historia.
Sämsta med animen: Inte tillräckligt realistisk gällande olika stadier i relationer.
#1 - nej

har du sett doukyuusei?

Svar: Ja! Jag såg den för inte så länge sedan, och tyckte den var riktigt bra! Jag gjorde faktiskt en recension på den här: http://inknerd.blogg.se/2016/june/doukyuusei-2.html
Julia