No Game No Life

 
Titel: No Game No Life
Författare: Kamiya Yū
Studio: Madhouse
Avsnitt: 12
Genre: Äventyr, komedi, fantasy
Betyg: imageimageimage image av imageimageimageimageimage
image = extrapoäng
 
Sora och Shiro är bror och syster som gömmer sig bakom ett alias: "Blank", och har ett rykte som oslagbara i alla spel som finns. De här två spelarna lever mestadels instängda på sitt rum och spelar spel, till den stora grad att de till och med anser sin egen värld bara vara ett till "dåligt spel". Men en dag så blir de förda till en alternativ värld av en pojken som kallar sig Gud, och i världen han har fört dem till så är allt ett spel! Där finns varken krig eller mord utan allt måste lösas genom att utmana varandra i olika spel och vinna. Människorasen i den världen har blivit inträngda i ett hörn av de andra spelande nationerna, kommer Sora och Shira bli de två som räddar mänskligheten i den här alternativa världen? "Tja, låt oss börja spela."
 
Jag bestämde mig, helt spontant, att jag skulle börja titta på den här igår (för vem behöver plugga???) och av olika anledningar blev jag klar den supersnabbt! En av anledningarna var, såklart, att den inte är så lång. Nu i efterhand kan jag tycka att animen behövde vara längre - för de hade inte nått slutet än och det fanns fortfarande frågor kvar att besvara etc. Men det är anime, så jag blir inte så förvånad när det slutar abrupt längre.
 
En annan anledning till att jag tittade klart på den så snabbt var att plotten var förvånansvärt intressant. Jag hade redan en bild av hur No Game No Life skulle se ut men den översteg faktiskt mina förväntningar lite grann!
 
Intrigen är tillräckligt intressant för att man ska se klart och trots att själva idéen kanske inte är jätteorginell så var det en rolig och spännande anime att titta på när man har tråkigt. Karaktärerna var helt okej och det var ingen jag störde mig på i allmänhet. Förutom den lite för nära relationen mellan syskonen Sora och Shiro så uppskattade jag att de älskade varandra så mycket. 
 
Jag blev dock förvånad över mängden fanservice i NGNL, men för en gångs skull störde det mig inte riktigt lika mycket. (Kan bero på att animationen var tillräckligt fin så att jag inte anmärkte på det, men vem vet?). Animationen var färgglad och ljus, och inte speciellt skakig eller felaktig så jag gillade den väldigt mycket. 
 
Slutet var inte särskilt tillfredsställande men jag hade redan listat ut att det skulle sluta med något sådant med tanke på att de inte ens kommit en femtedel på sin "quest" när det bara var typ ett avsnitt kvar, så jag blev besviken men inte förvånad när det slutade som det gjorde. Det lyckades dock få mig att bli nyfiken på mangan och/eller den light novel som finns, så jag antar att man kan se det som en vinst.
 
Bästa med animen: Animationen och att intrigen översteg mina förväntningar.
Sämsta med animen: Slutet; den kunde ha varit längre och fått ett ordentligt avslut.