Scarlet Heart: Ryeo

Bildresultat för scarlet heart ryeo
 
Titel: Scarlet Heart: Ryeo eller Moon Lovers: Scarlet Heart Ryeo
Regissör: Kim Kyu-tae
Avsnitt: 20
Genre: Fantasy, historia, romantik, drama
Betyg: imageimageimageimageimage av imageimageimageimageimage
 
 
Den här historien utspelar sig under den tidiga Goryeo regimen. Hae Soo, en ung kvinna från dagens Korea råkar resa tillbaka i tiden till Goryeo dynastin. Väl där trasslar hon in sig i konflikterna inom kungahuset och kommer nära de prinsar som bor i palatset. Hon blir bland annat intresset för Wang So, prinsen som får andra att skaka av fruktan.
 
Tro mig, jag vet vad ni tänker när ni läser sammanfattningen: kan det bli mer kliché? Jag tänkte så när jag började titta på Scarlet Heart, men jag var inte så petig och kända för det gamla goda resa-till-en-annan-värld plus att skådespelarna i den här serien såg riktigt bra ut. Efter första avsnittet falnade mitt intresse dock, och jag började inte titta på den förräns ett tag senare. Men ju längre jag tittade desto mer glatt överraskad blev jag. Själva plotten har många politiska och känslosamma intriger, och karaktärerna är väldigt spännande och roliga att följa.
 
Dock så lärde jag mig inte alla namn för det fanns så många och alla är på koreanska, såklart, men i slutet så vill jag tro att jag kunde urskilja de flesta åtminstone.
 
Huvudkaraktären som jag trodde skulle vara väldigt typisk och inte göra så mycket överraskade mig genom att vara supersöt och snäll en samtidigt kunna stå på sig själv ganska bra. Karaktärsutvecklingen i den här serien är något av det bästa jag sett i asiatiska draman. Karaktärer man ansåg vara skitstövlar först blev bättre (några blev sedan sämre igen) och goda karaktärer tvistades till min förvåning och blev något mer makthungriga etc. Allt som all; karaktärsmässigt så var den här serien en succé.
 
Angående romantiken så tyckte jag att huvudpersonen valde fel i slutet, ha! Och ja, trots att det var lite orealistiskt att så många föll för henne så tycker jag att de skötte det ganska snyggt - det kändes inte för onaturligt - och huvudkaraktären var heller inte en som behövde kärlek från en man för att kunna klara sig.
 
Serien dödar många. Surprise, surprise. Och det är faktiskt väldigt hjärtskärande, bland annat för att man oftast har format ett band till karaktärerna och att de spelar en så jäkla bra låt varje gång. Den finns till min stora glädje på spotify!
 
Dräkterna och själva settingen var fantastiska, och historiemässigt så var det tillräckligt autentiskt. Scarlet Heart imponerade tydligen till min förvåning i hemlandet, men har vunnit lite popularitet internationellt, vilket jag är glad för eftersom det här är en ganska bra serie!
 
Den är lite lång, men de hinner samtidigt med otroligt mycket! Ibland blir det lite förvirrande med alla tidshopp, serien utspelar sig under flera år men ibland så skriver de bara till "och så gick fem år" och sen får man lista ut vad som hände under den tiden. Slutet var bra, om än lite typiskt. Först trodde jag inte att den skulle sluta som den gjorde, och då var det ganska tragiskt, men den slutade på sätt och viss lite lyckligare? Åtminstone om man tittar på huvudkaraktären.
 
Bästa med serien: Karaktärerna och intrigerna!
Sämsta med serien: Att det är svårt att komma ihåg alla namn + att plotten är en aning kliché.