Grisha-trilogin

 
Titel: I Ljusets Makt, Stormens Öga, och Ur Askan
Författare: Leigh Bardugo
Förlag: Macmillan Publishers USA (Gilla Böcker i Sverige)
Översättning: Carina Jansson
Sidor: 295, 362 och 343
Genre: Fantasy, YA
Betyg: imageimageimage av imageimageimageimageimage
 
Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka - ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka. Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. Men hon inser snart att alla inte är att lita på, inte ens Grishans mäktiga ledare: Skuggmästaren - trots att han kanske är den enda som kan hjälpa henne ta makten över sin kraft.
 
Jag läste precis ut sista delen i den här trilogin, och nu är det dags för en recension! (Jag har verkligen haft flyt med recensioner på sistone, förmodligen för att jag inte kommer på något annat att skriva om). Vi kan börja lite lätt med språket, som blir mer komplicerat eftersom jag läst två delar av den här serien på engelska, och en av dem på svenska. Den på svenska är också den sista, och eftersom jag läst den här serien under ett långt spann av tid så är det den som är färsk i mitt minne; och jag kan säga att språket var bra. Inte några större krusiduller eller konstigheter. Språket var lätt men för den sortens skull inte alldagligt, författaren spann fint med orden och det finns inget jag la större vikt på. Möjligen störde jag mig på placeringen av ordet "också" i översättningen, men jag kan överse det.
 
Själva intrigen är spännande, men huvudhandlingen är inte överdrivet speciell. En vanlig tjej, stor kraft, vem ska hon lita på etc. etc. Man har läst det förut. Det som är intressant är, som med så många böcker, hur Leigh Bardugos värld skiljer sig från våran. Hur den fungerar, hur allt ser ut, och speciellt hur maktindelningen och Grishornas krafter fungerar. 
 
Några av Bardugos idéer är riktigt fiffiga och spännande. Skuggsänkan - en öde plats svald av mörker som långsamt sprider sig igenom kungadömet är en väldigt smart del av handlingen, och hur författaren spinner in allt i en längre historia är också väldigt skönt att läsa. 
 
Karaktärerna är inte överdrivet speciella. Relationen mellan Alina och Mal är inte så orginell men har en viss charm. Relationen mellan Alina och Skuggmästaren är dock kanske inte så speciell, men den är ganska nervig att läsa om också. Förstå boken vinner definitivt priset bland de tre för mest intressanta relationsdrama.
 
Hopplösheten i boken var realistiskt om än lite frustrerande. Jag ville att Alina skulle lyckas men ofta gick allt åt pipan i alla fall, och jag är inte en sån person som gillar när huvudkaraktären misslyckas och tvingas fly hela tiden - jag vill att de ska vinna! Jag är väl medveten om att det inte skulle bli mycket till serie om Alina vann från början, men ibland kände jag bara för att ge henne en paus bara för att hon förtjänade det.
 
Alla karaktärernas slut var bra. Jag gillade liksom vad författaren skrev om deras fortsatta liv. Men den slutgiltiga striden gick som alltid för fort. Jag vet inte om det är att jag på senare tid har mycket högre krav på själva slutet. Men jag tycker ofta att det är irriterande när allt som hänt, alla motgångar och svårigheter som hjältarna har utsatts för, och sen så är lösningen egentligen ganska simpel. Och även om striden är dramatisk så är ofta själva slutet på striden så plötslig och okomplicerad. Det känns lite som att bara hugga av ett rep och så vips! är det över. Slutet var inte dåligt men det kunde ha varit bättre.
 
Jag tror att med rätt effekter och skådespelare så skulle Grisha-trilogin bli en väldigt cool film. Jag har gladeligen tagit reda på att filmrättigheterna redan har köpts, men än så länge verkar inte något produktion satts igång, så vi får väl vänta som vanligt.
 
Bästa med boken: Alla olika krafter och fördelningar i den värld som författaren skapat, och handlingen var spännande. 
Sämsta med boken: Relativt förutsägbar och en historia som man trots allt har hört förut.