god jul!

1. Pepparkakor eller lussebullar? 
Svår en, men jag är överdrivet svag mot lussebullar med mycket saffran.

2. Skumtomtar eller knäck?
Knäck alla dagar i veckan, jag gillar inte skumtomtar så mycket.

3. Ischoklad eller marsipan?
 Jag hatar marsipan, usch, så det blir ischoklad.

4. Köttbullar eller prinskorvar?
Om det är min farfars köttbullar vinner de STORT över prinskorvarna.

5. Julkorv eller julskinka?
Julskinka, antar jag? Jag brukar inte äta mycket av endera men försöker alltid komma ihåg att åtminstone smaka på julskinkan - för TRADITION.

6. Lax eller sill?
Jag brukar inte äta något av det; sill för att det är äckligt och lax för att den oftast serveras kall - jag är inte överdrivet förtjust i kall mat.

7. Revbensspjäll eller Janssons Frestelse?
Revbensspjäll - trots att de brukar vara för söta för min smak är de fortfarande bättre än Jansson.

8. Paris eller Alladin?
Jag ser faktiskt ingen som helst skillnad. De båda har choklad = båda är bra.

9. Sylta eller pastej?
Om jag måste välja så blir det nog pastej.

10. Glögg eller julmust?
Julmust. Jag gillar inte glögg så mycket. (Jag känner att det är massa saker här som jag inte gillar!^^)

11: Rödbetssallad eller dopp i grytan?
Brukar inte äta något av det men jag antar att det får bli dopp i grytan?

12. Ris a la malta eller risgrynsgröt?
Jag tror jag gillar båda, men känner större sug efter att äta risgrynsgröt än Ris a la Malta under julen.

13. Äpplemos eller senap?
Äppelmos.

14. Hemma eller borta?
Alltså, i min familj turas vi om med att fira jul, antingen hos mina kusiner, min farmor och farfar eller hos oss. Så tekniskt sett är jag inte hemma 2/3 jular, men det räknas nog inte...

15. Utomlands eller Sverige?
Jag har aldrig firat jul utomlands, och det är defintivt något jag vill pröva någon gång! Men just nu är jag ganska nöjd med att fira jul i Sverige.

16. Ge eller få?
Beror på. Självklart älskar jag att få julklarppar, men om det är en julklapp som jag verkligen spenderat tid/pengar/omtanke på så är jag alltid intresserad av hur den reagerar när den öppnar klappen - att göra folk glada är alltid lika kul!

17. Mysteriet på Greveholm eller dieselråttor och sjömansmöss?
Ah, Dieselråttor och Sjömansmöss vinner den här - men jag älskar båda två.

18. Chokladkalender eller paketkalender?
Chokladkalender typ måste jag ha, men för några jular sen så gjorde mamma en egen liten paketkalender, det var kul. Och jag måste säga att de där kalendrarna från Kick eller The Body Shop ser väldigt lockande ut.

19. Plastgran eller äkta?
Plast. Jag tvingade mina föräldrar att köpa en riktig en gång, aldrig igen. Den skräpade ner och stack oss när vi skulle pynta den - och i min familj pyntar vi typ på varenda gren så jag var inte glad! Allt som allt tycker jag plastgren är mer effektivt.

20. Arne Waise eller Ernst?
Jag bryr mig inte riktigt om sånt där. Båda/varken eller.

21. När vill du att första snön ska falla?
Tja, jag vill ju ha snö på julafton, men det verkar vara lite för mycket att be om på sistone. 

22. Har du någonsin haft en grön gräsmatta på julen?
Jag har det nu? Och ja, jag har nog haft det förut. 

23. När tycker du att det är dags att pynta?
Runt första - andra advent kanske? Beror på när man har tid och lust.

24. Finns det något mindre du vill göra av denna julen?
Stressa över identitet och relationer, tror jag. Jag vill bara vara ensam och mysa med familjen och glömma allt annat.

25. Vilket färgtema tycker du passar bäst på julen?
Rött och grönt passar alltid. Och guld.

26. Kan du komma på något negativt med julen?
Att barn får äckligt mycket julklappar. Missförstå mig inte! Jag har också fått sjukt mycket julklappar genom åren, men det känns nästan som om det blir mer och mer varje år för de som är typ 10 år och yngre, och jag tycker det är lite synd nästan. För att trots att jag inte är jätte julig och sentimental av mig så tycker jag faktiskt inte att julen bara ska handla om julklapparna.

27. Blir du oftast mättad när julen är slut eller vill du ha mer jul?
Oftast är jag mättad på den (speciellt på maten) men i år har jag inte varit i så mycket julanda så jag tror inte jag kommer märka av en så stor skillnad.

28. Vad brukar framkalla mest stämning på julen/december?
När jullåtarna börjar spelas, antar jag. Trots att jag inte ser meningen med att spela dem HELA TIDEN.

29. Leker du i snön, åker pulka eller bygger snögubbar?
Ja, om det finns snö.

30. Vilken är din favorit julfilm?
Kalle Anka på julafton? Sen gillar jag Nu är det jul igen ganska mycket. Och några gamla julkalendrar.

31. Klär du dig fint på julen?
Japp, lite fint ska det vara!

32. När öppnar du dina julklappar?
Jag brukar få någon klapp i strumpan på morgonen som jag öppnar direkt, men alla de andra öppnas på kvällen tillsammans med släkten. 

33. Julönskning?
En peruk, men det ska jag och mamma köpa efter jul. Skulle vilja ha sminkborstar också.

34. Vilken är din favoritjullukt?
Saffran har en väldigt underbar lukt tycker jag.

35. Vad heter din/dina favoritjullåtar?
Oj. Mer Jul, Gläns över sjö och strand, och en till som jag inte kommer på vare sig namn eller melodi på tycker jag är väldigt fina.

36. Gör du snögubbar?
Jag försöker oftast hinna göra en per år. Men på senare tid har jag börjat glömma det mer och mer.

37. Favoritjulkalender?
Sunes jul, Dieselråttor och sjömansmöss, Mysteriet på Greveholm och Lassemajas detektivbyrå är favoriterna.

38. Konstigaste julklappen?
Ehh, jag brukar få ganska vanliga julklappar. Det enda jag kan komma ihåg är när min farmor gav mig en ganska tråkig lampa som jag sen aldrig använde.

39. Vad är viktigast på julen?
Godiset? Haha, nej, jag antar att det är att umgås med familjen och ha det kul.

40. Hur är din jul?
Den brukar vara väldigt mysig och lång, ibland lite tjatig men jag älskar min familj så det är lugnt.
 
Med det sagt vill jag önska er alla en riktig god jul! Hoppas ni får de julklappar ni vill ha och att de julklappar ni har köpt glädjer mottagaren.