K Project

 
Titel: K (K Project), K: Missing Kings, K: Return of Kings
Mangaka/Författare: GoRA, Yui Kuroe
Studio: GoHands
Avsnitt: 13 + 13 + 1 film
Genre: Action, övernaturligt, superkrafter, drama
Betyg: imageimageimageimageimage av imageimageimageimageimage
 
 
I en värld som har en annorlunda tidsram än den vi är vana vid följer vi Yashiro Isana, aka Shiro, som lever ett normalt liv med skola, vänner och den lilla katten som han äter lunch med på skoltaket varje dag. Just en sådan dag skickas Shiro iväg på ett ärende av sin klasskamrat, men istället för att förbereda skolfestivalen börjar Shiro istället jagas av flera olika män, som dessutom verkar kunna använda sig av konstiga, mystiga krafter. Och sen så är tydligen anledningen till att han jagas ett mord som han inte har något som helst minne av.
 
Bästa först; animationen. Jäklar, jag älskar verkligen animationen och hur den får karaktärerna, omgivningen och deras coola krafter att se så himla grymma ut! Jag älskar speciellt karaktärsdesignen på Neko (den vithåriga tjejen med två olika ögonfärger), Shiro (vithåriga killen), Mikoto (rödhåriga mannen) och Yata (killen med svart mössa och hörlurar). För att inte nämna Anna (lilla tjejen i mitten) som är så himla söt att jag nästan vill äta upp henne.
 
K är, enligt mig, en ganska komplicerad och välutvecklad historia. Jag brydde mig inte riktigt om att fatta allt mestadels för att jag inte orkade, men historian är väl utlagd och trots att den inte har så många avsnitt så känns det som om man hinner med oerhört mycket på så kort tid. Tillsammans med häftiga stridsscener och dramatiska ögonblick så fokuserar K också en hel del på relationer och humor i vissa stunder. I serien har de så kallade "Kungar" som har en grupp omkring sig, alla grupper är olika och fokuserar på olika saker (de är dessutom fiender med andra grupper större delen utav tiden) och trots att vänskapen emellan medlemmarna i de här grupperna är viktig för storyn så handlar det mycket om hur de blir vänner med personer från andra grupper också. 
 
Den här animen har också väldigt, väldigt bra musik. Musiken i andra säsongen var en cool blandning av techno och väldigt mycket puls och upptrappning inför grymma slagsmål.
 
Krafterna i K är inte överdrivet orginella. Alla har i princip samma krafter (fast i olika färger) med bara några få undantag. Sen är dock vissa karaktärer starkare än andra, vilket skapade en ganska fin balans. 
 
Låt mig tillägga att K är en anime som fått mig att tänka på att skriva fanfiction till den, vilket inte händer ÖVERDRIVET ofta, så den måste ha gjort något rätt. (Eller så hade de bara massa gulliga par som Shiro och Kuro, och Fushimi och Yata~)
 
Bästa med animen: Animationen och karaktärerna var väldigt bra, och hade en bra intrig att matcha.
Sämsta med animen: Vissa delar var ibland lite svårförstådda och det kunde i vissa stunder vara lite segt.
 
[Yata och Fushimi slåss på skolan, säsong 1 avsnitt 5]