Katanagatari

 
 
Titel: Katanagatari
Författare: NisiOisiN (light novel)
Studio: White Fox
Avsnitt: 12
Genre: Action, drama, romantik, historia, kampsport
Betyg: imageimageimageimage av imageimageimageimageimage
 
Yasuri Shichika, arvtagaren till den svärdlösa kampstilen Kyoto Ryu, bor tillsammans med sin syster på en annars öde ö. En dag besöks Shichika av en kvinna som heter Togame. Hon vill anlita honom som följeslagare för att hitta och samla ihop de tolv svärden skapta av svärdmästaren Shikizaki Kiki. Shichika och Togame ger sig nu ut för att besegra de tolv personer som har svärden i sin ägo, och Shichika lär sig samtidigt att utveckla sin stridskonst och får reda på Togames egentliga planer.
 
Om jag skulle beskriva den här lite snabbt skulle jag säga: Politiskt Drama med Svärd! Jisses, hälften av tiden fattade jag inte ett skit av vad de snackade om. Animen utspelar sig i Edo-erans Japan, och allt är därmed mycket mer komplicerat än att de bara ska spöa skiten ur varandra. Allt som allt så gillade jag intrigen, men hade stora problem med att förstå allt som hände i framförallt slutet. 
 
Designen är speciell, men jag älskar den verkligen. Den är väldigt smidig, färgglad och känslosam trots dennes ganska enkla drag. Huvudhjältinnans, Togames, hår är HELT fantastiskt. Jag är kär i det. Togame själv har jag mixade känslor om dock. Hon är ganska rolig, vacker och fiffig. Men i större delen av animen fattade jag inte riktigt vad det var som gjorde henne så "supersmart" som hon sa att hon var. Visst hade lite större allmän kunskap än Shichika som bott på en öde ö hela sitt liv, men det var först i slutet som jag fattade varför de kallade henne strateg. Och om ni tror att designen på animen betyder att den är lätt och inte så allvarligt så tror ni helt fel - det är ganska många (de flesta faktiskt) som dör i den här animen och den hanterar ganska tunga grejer ibland, så var beredd på det.
 
Togame och Shichikas relation är väldigt fin. Det växte liksom fram utan att man behövde ifrågasätta det (de ifrågasatte det inte så mycket heller, tack gode gud), och jag gillade Shichika större delen av tiden trots att allting praktiskt taget kastades om i sista avsnitten av en ganska stor PLOT TWIST (!) som jag inte riktigt har kommit över än men kan uppskatta ändå.
 
Värt att nämna kan vara att trots att Katanagatari bara har tolv avsnitt så är det väldigt långa, nästan 50 minuter var, och de kunde nästan bli lite sega ibland vilket fick mig att dra ut på att se klart den här ganska länge.
 
P.S - trots att jag gillade den här animen så kan jag inte förneka att den är speciell. Jag tror inte den är för alla för att vara helt ärlig, men om du gillar japansk historia (överdriven och inte riktigt sann, såklart), svärdkonst, politiska intriger och djupa stridsscener så kan den här vara något för dig!
 
Bästa med animen: Designen och stridsscenerna var fantastiska, och intrigerna var spännande.
Sämsta med animen: Intrigerna kunde ibland vara lite för invecklade och svårtolkade.