12-sai: Chiccha na Mune no Tokimeki

 
Titel: 12-sai: Chiccha na Mune no Tokimeko
Mangaka: Maita Nao
Studio: OLM
Avsnitt: 12
Genre: Romantik, Shoujo
Betyg: imageimage av imageimageimageimageimage
 
Hanabi, en sjätteklassare, är varken ett barn eller vuxen längre. Hon hanterar saker som att av misstag se sin lärare kyssa någon, och att oroa sig över att växa fysiskt före sina vänner. Serien föreställer en tolvårig tjejs oskyldiga problem och första kärlek.
 
Jag hade absolut ingen anledning för att börja kolla på den här. Den dök bara upp på kissanime och jag tänkte nog att huvudkaraktären såg ut som bland annat Mikan från Gakuen Alice och Sana från Kodomo No Omocha, och då blev jag nyfiken.
 
Tyvärr blev jag rätt besviken. Den här serien är helt enkelt normal och kör på varenda anime klyscha för småbarns-shoujo som finns, och det gör den ganska tråkig. Jag såg klart den väldigt snabbt dock, men jag vet inte om det beror på att serien hade ett någorlunda bra flyt eller om jag bara var uttråkad. 
 
Karaktärerna är standard, det handlar mestadels om huvudkaraktären Hanabi, hennes nya pojkvän, samt hennes bästa kompis och hennes pojkvän. Jag blev lite glatt överrakad när de tog upp en del moment som man faktiskt kände igen sig från när man var tolv år, typ som att köpa bindor för första gången. Men de mer typiska tolvåringssakerna försvann så fort hela relationsdramat satte igång. Paren var rätt så söta, men samtidigt ganska tråkiga. 
 
Dessutom innehöll den här serien möjligtvis de mest irriterande manliga bikaraktärer jag någonsin stött på. Som dessutom var smått sexistiska hela jäkla tiden. Den här animen bidrog inte med något nytt, utan fortsatte bara dra samma gamla historia som vi har hört tusentals gånger - med en avundsjuk tjej som försöker splittra det "underbara" paret, ett besök till en festival och en simbassäng, ett triangeldrama med en barndomskompis - samtidigt slängde de in väldigt halvhjärtade försök till att göra animen till något utom romans också, genom att icensätta ett gräl mellan de två bästisarna som animen handlar om. Och jag kommer inte ens ihåg vad de bråkade om men det var riktigt löjligt.
 
Jag vet inte, en som är yngre kanske kan njuta av den här animen mer än vad jag gjorde, men jag tyckte verkligen inte att den var något speciellt.
 
Bästa med animen: De scener som man själv kände igen från när man gick på mellanstadiet.
Sämsta med animen: De sexistiska klasskamraterna och de blaskiga klyschorna.