Närcon; 12-14 februari

Hej allesammans, jag är tillbaka! Kom hem från Arlanda runt klockan två imorse och somnade som en stock efter att ha släppat ut mina två väskor från bilen - den stora resväskan från konventet i Linköping innehållande en filt, madrass och cosplay och sen min lilla trasiga ryggsäck som jag svettats med i två veckor i soliga (och mycket varma) Thailand. Det hela skulle tagit lite längre tid om vi hade behövt dra ut bagaget som vi packat alla saker vi köpt i Thailand också, men tro det eller ej, det behövde vi inte! Anledningen till detta är att vårt bagage INTE KOM, så vi måste få det hemskickat. Typiskt också. Men vad mer som hände i Thailand och vad jag köpte får vänta lite, för vi måste ta saker i tidsordning!
 
Så nu blir det lite snack om Närcon, eller så mycket jag kommer ihåg antar jag. (Har typ inga bilder dock för att jag är EXTREMT dålig på att komma ihåg att ta några, men jag får pesta några av mina kompisar för att få deras bilder senare XD)
 
imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage
 
Dag 1
Jag och Zara möts på stationen och lyckas både med att komma på det ena tåget och sedan byta för att komma till Linköping (halleluja!). Konventet var inte så långt bort eller svårt att hitta som vi hade trott, så efter att ha stalkat några som vi var säkra på skulle till Närcon stod vi i kö för att få våra biljetter. Tyvärr råkade vi stå i den kö där de bara tog emot biljetter som redan blivit utskrivna (och eftersom kippu kraschat innan jag hunnit skriva ut min hade jag inte en) så jag fick gå och ställa mig i en annan kö längst bak medan Zara kom in på konventet, vilket kanske inte var överdrivet kul men men, jag kom in i alla fall! Eftersom sovsalarna inte öppnade förrens vid sju ställde vi våra väskor åt sidan och började utforska konventet. Eftersom Närcon Vinter brukade hållas på gymnasiet istället för på arenan hade jag inte en aning om vart allt var, så det var bara att lära sig allt på nytt ^-^
 
Jag kommer inte riktigt ihåg om vi gjorde något överdrivet speciellt sen, vi gick och åt, typ. Vid sju sprang jag iväg med min väska till skolan för att checka in i sovsalen (då hade det börjat snöa som tusan och jag blev pissblöt) men de var inte färdiga än så jag fick lämna väskan där och springa tillbaka till konventet. Tja, sen gick jag och Zara på invigningen, kollade på Cosplay Performance innan jag stack tillbaka till gymnasiet för att sätta upp min sovplats i den förhoppningfullt förberedda sovsalen. Nja, när jag äntligen hittade den var den helt tom och korridoren var ett smärre kaos eftersom alla inte kom in i sina salar eller blivit flyttade eller någonting (positiva här är att jag pratade med ganska många, klagomål för folk samman! XD) medan min sal som sagt var HELT öde. Jag vågade inte riktigt lämna mina grejer där ifall jag av misstag tagit fel sal, eftersom ingen var där, och satt där i typ en halvtimme innan det äntligen dök upp några fler som skulle sova där. Då gick jag tillbaka till konventet för att titta på Cosplay Classic innan jag gick och la mig.
 
Dag 2
Förmodligen den dag då det hände saker som mest. Jag fick vakna ganska tidigt eftersom jag behövde ha tid för att sätta på mig min cosplay (och alla som har varit på ett konvent vet att det kan ta lite tid ibland beroende på om det finns ett ledigt omklädningsrum/toalett i närheten eller inte) och Hetalia meetupet var redan klockan nio. Pga den lilla tidsbristen hann jag inte riktigt sminka mig, men Ungern-cosplayen åkte på och jag lyckades halvstyla min peruk (som fortfarande hade etiketten kvar XD) till något som var någorlunda okej innan jag sprang till meetup-delen på konventet som var i en gigantisk gympahall tillsammans med affärerna, matställen och bord, panel-scenen etc. Tyvärr hann inte mina kompisar komma men det var kul att köra lite lekar med de andra på meetupet. Fast det var rejält svårt att höra vad någon sa eftersom hela salen surrade av röster och musik, och min peruk började ge mig huvudvärk samtidigt som magen påminde mig att jag faktiskt inte ätit frukost än. Så jag ursäktade mig lite tidigare och stack iväg, men hann bland annat snacka lite med en cool Ungern och dregla över en supersöt Ukrainas hetalia skoluniform innan jag lite nervöst frågade vart hon fått den ifrån. Sen mötte jag upp några kompisar och träffade på en jag lärt känna på Närcon Sommar förra året. Emelie fick snabbt reda på att jag hade en selfiepinne i min ägo och knyckte den glatt ett litet tag för att ta massa bilder ^3^
(stal den här från henne XD)
Vi tittade runt lite i affärerna och under konventets gång köpte jag några posters och knappar (bilder kommer någon annan gång då jag inte är lika trött efter en lång flygresa), sen stack jag iväg för att byta om eftersom min peruk gjorde mig galen. Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag gjorde efter det men jag antar att jag hängde med några och att vi åt lunch eller nåt, tittade i affärerna och kikade lite snabbt på en Disney-panel. Zara ville absolut inte missa Undertale-panelen men eftersom jag bara har en hum om vad det är hängde jag tillammans med några andra killar från min skola och gjorde... någonting (mitt minna blir bara sämre och sämre). Sen var det dags för Owari no Seraph-panel som var ganska underhållande och roligt, bland annat för att shippingen var så stark att det nästan blev hysteriskt. Det enda som var synd var att det var lite svårt att höra (igen för att edt var en väldigt stor hall och trots att panelen hade mikrofoner så var det lurigt att uppfatta allt de sa). Sen har jag än en gång svårt att komma ihåg vad jag gjorde innan Cosplay SM började, men i vilket falls om helst ställde sig jag och Zara oss i kön och pratade lite smått med en trevlig kille framför oss innan vi kom in. Vi fick väl helt ok platser, någonstans i mitten vid kontrollbordet, och showen var väldigt cool och rolig att se (måste kolla på TV-versionen också, en av mina kompisar kom med^^). Hetalia-panelen som jag trodde blivit inställd var tydligen under SM men men, fick väl missa det den hör gången -_-
 
Jag nästan tvingade Zara att vara kvar och kolla på AMV/CMV tävlingen med mig, som var ganska försenad och dessutom innehöll den inte så många AMV eller CMVs som jag hoppats, men de som var med var väldigt bra! Jag såg nu att de alla har kommit ut på youtube, så jag kanske listar mina favvisar i ett annat inlägg! Den här var bland annat väldigt söt: 
 
Dag 3 (typ)
Nu var det ju så här att jag inte skulle gå och lägga mig. För min pappa, faster och kusiner skulle ju komma och hämta mig klockan sex-sju på morgonen på söndagen, och eftersom det var extremt viktigt att jag inte försov mig bestämdes det att jag helt enkelt inte skulle sova alls (värt att nämna att jag typ aldrig dygnat förut och har ibland extremt svårt att hålla mig vaken när jag riktigt trött). Men det gick! Jag satt med några vänner på McDonalds klockan två på natten och snackade (bland annat om de väldigt irriterande och fulla männen som försökte prata med oss när vi beställde mat, bland annat om att mannen ifråga var en "RAGGARE" till vilket jag inte svarade och snabbt stack tillbaka till vårt bord. Fulla människor är väldigt påfrestande ibland) innan vi stack tillbaka. De för att sova och jag för att driva runt och slösa tid i några timmar till. När klockan var typ halv sju sprang jag ut och blev upphämtad, och Närcon var slut för min del!
 
Vad jag tyckte om konventet:
Jo, det var bra. Inga större missöden för min del förutom just att kippu inte fungerade och sovsalarna strulade - samt att jag missade hetalia-panelen, men jaja. Jag tycker dock inte att det var det bästa Närcon Vinter jag varit på, kan bero på att kompisen jag gått med på Närcon sen början inte var med eller att de ändrat lokal så att jag kände mig lite vilse, men jag hade ändå det trevligt under större delen av konventet. Angående lokalbytet så kan jag relativt säkert säga att jag föredrog det när gymnasiet användes för själva konventet istället för Saab Arena och sportshallen. Det var väldigt skönt att det fanns ordentligt med plats i arenan och att den stora scenen hade bra med plats och sånt, men jag ansåg att det blev väldigt rörigt i hallen där affärerna och meetupen var. Paneler och meetups hålls mycket bättre i mindre rum än bland massa oljud och störande moment.
 
Att titta på alla som cosplayade var såklart lika kul som alltid. Jag fick nästan en hjärnblödning när jag såg ett par No.6 cosplayare som dessutom satt BAKOM MIG under invigningen. Fick anstränga mig för att inte vända mig om och öppet stirra på dem istället för titta på scenen! Jag såg flera Hetalia cosplayare också och det fanns så många snygga Owari no Seraph cosplayare att jag praktiskt taget hoppade av glädje~
 
Allt som allt: det var kul, inte det bästa, men kul. Konventarna och pandorna var supertrevliga, affärerna var bra och SM var häftigt att se.