Boku no Hero Academia

 
Titel: Boku no Hero Academia
Mangaka: Kōhei Horikoshi
Studio: Bones
Avsnitt: 13
Genre: Action, superkrafter, shounen
Betyg: imageimageimageimage image av imageimageimageimageimage
image = extrapoäng
 
Mänskligheten har utvecklat superkrafter, så kallade "quirks", och över 80% av världens befolkning är idag födda med allt från manipulering till mutering. Izuku Midoriya är en olycklig själv som födds utan en quirk, trots att han inte vill vara någonting annat än en superhjälte. På grund av sin hjältedyrkan för han anteckningar på alla möjliga slags hjältar i staden han bor i, och en dag efter att han nästan blivit tagen av en superskurk får han träffa den främsta av dem alla: All Might. Det visar sig att All Mights quirk kan ärvas, och efter en serie händelser bestämmer han att Izuku ska bli hans efterträdare! Med sin nya, kraftfulla men ännu oanvända quirk börjar Izuku på den ansedda skolan för hjältar, UA High, och där kommer han få lära sig hur det verkligen är att vara en sann hjälte.
 
Ännu en anime som exploderat den här säsongen! Man fortsätter på det mer hjärtliga hjälte-temat; efter One Punch Man trodde jag inte att jag skulle titta på en ren superhjälteanime på ett tag, men jag hade fel! BnHA var överraskande spännande och färgsprakande, och jag ser redan fram emot den lovade andra säsongen!
 
Karaktärerna är kanske personlighetsvis inget utöver det vanliga. Huvudpersonen är relativt finkänslig, lite blyg och smart - men samtidigt modig och villig att utsätta sig för mycket för att nå sina mål och skydda andra. Jag gillar honom! Animen har många fler färgglada och roliga karaktärer som jag fann stort nöje i att lära känna och se i action. Jag tror inte det finns någon jag direkt ogillar bland dem!
 
Musiken har kanske inte gjort någon stort intryck på mig men passade serien bra. Likaså gjorde animationen, som trots att den ser lite "barnslig" ut visar relativt grova skador och mycket blod.
 
I början så trodde jag faktiskt att Izuku skulle fortsätta att vara utan en quirk, men så blev inte fallet. Men istället för att svika mina förväntningar så vände det helt om och blev nästan ännu bättre! Alla krafterna som finns i serien är roliga att se när de används, och de matchar karaktärernas personligeter väl samtidigt som flera utav dem inte är "normala" i det fallet att man ser dem ofta i media, utan snarare lite speciella i flera fall. 
 
Vid slutet på animen var jag så sugen på mer att jag nästan direkt plockade upp mangan, och jag har nu läst alla kapitel som än så länge har översatts - och jag kan lugnt säga att jag är väldigt intresserad av att se sakerna jag sett animerade. Jag rekommenderar den här till de flesta som har tid över, jag tror säkert att ni kommer finna den här animen roande!
 
Bästa med animen: Karaktärsdesignen och storyn överlag! Väldigt kul att titta på.
Sämsta med animen: Jag ser inte någonting som direkt är dåligt... möjligtivs är skurkarnas motiv och orsak lite vaga och konstiga men jag hoppas att det förklaras mer i detalj senare.