DRAMAtical Murder

 
Titel: DRAMAtical Murder + DRAMAtical Murder OVA: Data_xxT_Transitory
Skapare: Nitro+chiral
Studio: NAZ
Avsnitt: 12 + 1
Genre: Drama, sci-fi, shounen ai
Betyg: image av imageimageimageimageimage
 
Den här serien tar plats år in i framtiden där det bland annat finns ett otroligt populärt virtuellt stridsspel "Rhyme" och människor äger robotar; så kallade "AllMates". Aoba lever ett relativt normalt liv. Han jobbar i en skrotaffär och bor med sin farmor på ön Midorijima. Till skillnad från sina vänner spelar han inte Rhyme, och han hör inte hemma i ett av Midorijimas många gäng heller. Men, när rykten om olika försvinnanden och konstiga händelser, samt konstiga meddelanden som någon fortsätter skicka till Aoba, måste han lista ut öns hemligheter för att kunna skydda sig själv och de nära honom.
 
Av någon jäkla anledning bestämde jag mig för att titta på den här - trots att jag egentligen hört från bla. AnimeAmerica att den inte var så bra. (Jag skyller på att jag fick reda på att serien var en shounen ai, typ). 
 
Så, vart ska vi börja? Animationen är väl helt okej, men jag kom på mig själv med att irritera mig på karaktärsdesignen allt efter som serien fortsatte (Aobas kläder bland annat, herregud). Den är bara så... kliché på något sätt? Den här animen är baseriad på en virtuell novell (en väldigt yaoi-ig sådan) och det syns verkligen. Det behöver nödvändigtvis inte vara dåligt: det finns många serier som baseras på RPG spel, ta Hakuouki eller Corpse Party som exempel, och lyckats riktigt bra. Det var inte fallet med DRAMAtical Murder.
 
Plotten är, för att uttrycka mig tydligt, tråkig i mina ögon. Serien börjar relativt bra, den får mig först att tänka att "jaha, det är verkar ju inte så tokigt?" och jag blir intresserad i framtida shipping när huvudkaraktären presenteras inför ett flertal andra karaktärer som också verkar ganska spännande. Men sen gick det bara utför. Idén att försöka bygga en fullspäckad intrig samtidigt som man tar med alla spelets karaktärer och deras "lyckligare" slut med Aoba gjorde allt väldigt rörigt och förvirrande - utan någon riktig sammanhållning. Det var varken särskilt realistiskt och flera scener och plot twists gjorde mig bara förvirrad eller sur.
 
Om vi tittar lite närmare på karaktärerna så finns det inte något särskilt med dem heller. Ganska kliché och jag ogillade Aoba lite mer för varje avsnitt, mestadels för att han var så tråkig. För att uppskatta hans karaktär lite mer tror ajg att jag skulle viljat se mer scener ur hans förflutna än vad som visades, bland annat var de ganska söta och intressanta men också för att jag tyckte att en del frågor om honom lämnades obesvarade.
 
Trots allt det här så måste jag dock medge att jag inte hatar DRAMAtical Murder - jag tycker bara att animen var skitigt gjord så att säga. Men lite av det fastnade och jag tittade igenom några delar utav spelet och kom fram till att intrigen + allt det andra passade mycket bättre i ett RPG spel än i en anime. Vilket knyter samman med att jag tyckte att man verkligen såg att DM var baserad på ett spel. Jag tror att en som inte ens visste att den kom från ett spel skulle kunna gissa sig till det, faktiskt.
 
Och sen så har vi OVAn. 
 
Jag tyckte väl att när jag ändå sett hela serien kunde jag kolla in OVAn också.... dåligt beslut. Den innehöll alla "dåliga" slut från spelet som Aoba hade med alla karaktärer, och det var inte precis de ganska groteska sådana som gjorde att jag inte gillade den utan för att de band ihop allt så billigt. Den hade liksom inget syfte överhuvudtaget.
 
Bästa med animen: Jag vet inte... början? Vissa karaktärer var mer intressanta (och snyggare) än andra. Jag gillade Noiz ganska mycket (han med piercingar och fånig mössa).
Sämsta med animen: Blandningen av intrig + försöket att ta med spelets alla slut med bara 12 avsnitt.