Kara no Kyoukai

 
Titel: Kara no Kyoukai (filmserie)
Författare: Nasu Kinoko
Studio: ufotable
Avsnitt/filmer: 7 + 1
Genre: Thriller, action, fantasy
Betyg: imageimageimageimage av imageimageimageimageimage
image = extrapoäng
 
Efter en lång sömn vaknar Ryougi Shiki. Som en bieffekt efter att ha varit i koma i två år fick hon förmågan att uppfatta döden i saker. Makten att döda något med bara en kniv lockar Shiki i en mörk värld. Mördaren från två år sedan. En svärm av flytande spöken. En flicka som kan böja saker genom att bara titta på dem. En spiralliknande konstruktion som samlar döda människor. När många bisarra incidenter kolliderar med Shikis mystiska ögon återfår hon glömda minnen, och samlar på sig nya.
 
Ett tips: försök inte förstå er på beskrivningen av animen för mycket - det är meningen att det ska var förvirrade. Och när vi ändå pratar om förvirrande, så kan jag informera er om att om ni någonsin vill se Kara no Kyoukai så ska ni tydligen INTE se den i ordningen 1, 2, 3... utan snarare så här: 2, 4, 3, 1, 5, 6, 7. Och jag skämtar inte. Det här var ordningen kissanime rekommenderade, den jag såg och också den jag rekommenderar till er för jag kan tänka mig att om man tittar på den här animen i den normala ordningen så kommer man inte fatta ett skit.
 
Så, okej, jag kan börja lite lätt med att berätta om mina mer klara känslor för den här. Jag gillade den. Mycket. Den här animen har en av de vackraste animationerna jag någonsin sett, plus musik och extremt bra användning av den. Det är en del blod och lite äckelpäckel, men det gjorde den, enligt mig, ännu bättre. Förutom det så är KnK en sådan där djup anime, ni vet? En sån man vet att man aldrig riktigt kommer att fatta. Jag tror att jag i slutändan lyckades pussla ihop det så att det blev någorlunda rimligt, men förutom det är jag fortfarande väldigt förvirrad efter att jag tittade på den sista filmen.
 
Längden på filmerna (eller "avsnitten") är lite olika. Vissa var knappt en timme medan andra var uppemot två timmar långa - men jag kände att de ändå alltid fick med vad som var viktigt för historien plus lite egentid för karaktärerna att glänsa. Jag tyckte att några filmer var bättre än andra, men samtidigt var de alla väldigt viktiga för plotten trots att man inte tror det först på grund av den väldigt hoppiga ordningen och konstiga tillbakablickar då och då. Ett bra råd är att ha tålamod när man tittar, för till slut kan man (kanske) få svar på frågorna man har.
 
Samtidigt så är det här en del av KnKs charm. Eller snarare en del av animevärldens charm, antar jag. Att man aldrig riktigt fattar. För precis så är det.
 
Men trots en komplicerad och cool intrig, trots alla VÄLDIGT häftiga stridsscener och djupa meningar med magi, pararella världar, kloner, döden och livet så är den slutgiltiga anledningen till varför jag gillar den här animen den så totalt fascinerande relationen mellan två av våra huvudkaraktärer: Shiki och Mikiya. Jag vet, jag vet. Så typiskt mig att bli kär i kärleksrelationen i anime va? Men den här var väldigt, väldigt bra! Den var så fin och utsökt utdragen utan att för den sortens skull vara seg. Det föll sig bara så naturligt att de gillade varandra, och trots att de inte visade det med vare sig ord, fysisk närhet eller rent ut sagt känslor överhuvudtaget ibland så märkte man verkligen att de skulle göra så himla mycket för varandra. Och sen kom sista avsnittet och det var precis så underbart som jag trodde det skulle vara + att jag nästan började gråta för OJ! Angst. Mycket, mycket angst.
 
Vad gällande karaktärerna så är alla väldigt fint utformade och fantastiska. Det fanns inte riktigt någon karaktär som jag ogillade mer än att de var de "onda" i det hela. Alla var realistiskt olika och hade olika ideal och hur de skulle uppnå dem, vilket var väldigt underhållande och uppfriskande.
 
Efter "avsnitten" så kom även en slags epilog-film. Och trots att den innehöll ett väldigt gulligt och intressant koncept så lockade den mig inte så mycket. Bland annat för att de ändrat lite på animationen jämfört med serien.
 
Okej, allt som allt så skulle jag rekommendera den här till de som gillar animeserier där allting är ganska skumt, men samtidigt har otroligt mycket mening. Ingenting är lätt i världen som används i Kara no Kyoukai, men samtidigt är den otroligt vacker.
 
Bästa med animen: Animationen och relationerna mellan karaktärerna i serien överlag.
Sämsta med animen: Lite för konstig ibland, och jag fick i alla fall acceptera att jag inte behövde förstå mig på allt efter ett tag.