Erased

 
Titel: ERASED / Boku dake ga Inai Machi
Mangaka: Kei Sanbe
Studio: A-1 Pictures
Avsnitt: 12
Genre: Drama, mysterier, thriller
Betyg: imageimageimageimageimage av imageimageimageimageimage
 
Satoru Fujinuma är en misslyckad mangaka som har förmågan att resa tillbaka i tiden för att förhindra hemska saker från att inträffa. När ett flera år gammalt kidnappnings- och mordfall dyker upp i hans liv igen är han tvungen att resa tillbaka för att lösa mysteriet, och är nu fast i sin barnkropp precis innan kidnappningen av hans klasskamrat Kayo.
 
Wow, det här var verkligen en bra anime kan jag säga! Jag var lite tveksam först eftersom jag inte brukar tycka om thrillers och deckare särskilt mycket, men jag tror att den teorin funkar på allt förutom anime. ERASED var spännande och trevlig i en slags ihopmixad blanding. Allt från att Satoru försöker bli vän med Kayo för att rädda henne till hans nuvarande liv där han jagas av polisen är otroligt hjärtslitande på ett orginellt sätt. Och morden och kidnappningarna är tillräckligt för att få en att rysa. Frågan om vem som egentligen är mördaren är alltid närvarande, och trots att jag faktiskt gissade vem det var redan i början av serien så var det på ett väldigt snyggt sätt som hen blev avslöjad i slutändan. 
 
Karaktärerna var väldigt mänskliga och relaterbara, och de alla var ett bra exempel på att allt inte är så enkelt som man tror, att inget riktigt är svart och vitt. De unga var oftast hjältarna i den här animen, tillsammans med väldigt få vuxna. Och det var konstigt fräscht att få se mysterier så som denna ur ett barns synvinkel.
 
Slutet var bra, men samtidigt det som drog ner betyget litegrann. Mestadels för att jag inte riktigt fattade antagonistens motiv och för att protagonistens öde faktiskt var ganska tragiskt (och för att han inte letade upp tjejen jag vill att han ska sluta med fort nog, the hell Satoru?).
 
Allt som allt så hann ERASED med otroligt mycket med bara tolv avsnitt, och jag önskar nästan att den vore längre så att man kunde få mer tid på sig att insupa mer ur deras fantastiskt spännande och skrämmande värld, men dock är den här animen perfekt för den som vill ha något tungt och mörkt men inte vill spendera för mycket tid.
 
Bästa med animen: Animationen, intrigen och karaktärerna var fantastiska.
Sämsta med animen: Slutet var för komplicerat, fast det var egentligen bra; det slutade bara inte riktigt som jag trodde eller ville att det skulle sluta.