Fairy Tail och Fairy Tail (2014)

 
Titel: Fairy Tail och Fairy Tail (2014)
Mangaka: Hiro Mashima
Studio: Satelight och A-1 Pictures 
Avsnitt: 175 + 102
Genre: Äventyr, magi, komedi, fantasy, action
Betyg: imageimageimageimage av imageimageimageimageimage
 
Fairy Tail är ett gille med magiker som utför uppdrag i utbyte mot pengar. Lucy Heartfilia drömmer om att någon dag bli medlem i Fairy Tail och får plötsligt chansen då hon springer på en ung trollkarl som med sin flygande katt försöker hitta sin pappa - som också är en drake. Den här serien handlar i huvudsak om medlemmarna i Fairy Tail och om hur de gång på gång stötter ihop med fiender där de måste kämpa för att inte deras familj, landet och till och med världen ska gå under.
 
För mig är Fairy Tail en sådan där anime jag valde då jag ville ha en lång och relativt känd anime. Om jag inte har fel så stod det mellan Fairy Tail och piratanimen One Piece (som jag dock också tittar på nu) och låt oss säga att jag är väldigt glad att jag valde Fairy Tail.
 
Animationen är härligt färgglad större delen av säsong ett, sedan blir det lite blekare; karaktärerna blir lite "snyggare" och inte lika grälla. Det jag tyckte om med den här animen redan innan jag sett det var att designen på karaktärerna var väldigt snygg jämfört med andra längre animes. Här ser kvinnorna lite olika ut istället för att bara vara pinnsmala och har stora bröst (som dock är väldigt vanligt även i Fairy Tail), trots att jag tycker att Erza (den rödhåriga på bilden) som är den starkaste magikern i hela Fairy Tail förtjänar lite magmuskler.
 
Historien förblir densamma större delen av tiden, de får en ny fiende och besegrar den, sen lite fillers och så börjar allt om igen. I början var det mer fokus på de fyra huvudkaraktärernas förflutna och hur det påverkade dem idag samtidigt som de slogs mot fiender, vilket var ganska intressant och gav en chansen att verkligen knyta an till karaktärerna i den här animen. För Fairy Tail vill jag dock påstå att det funkar med den här tekniken. Karaktärerna utvecklas och blir starkare för varje fight och stridscenerna är ofta väldigt laddade och coola vilket gjorde att jag inte blev uttråkad.
 
Karaktären jag gillar att följa mest är Lucy. Hon är inte det starkaste i animen (jag hoppades faktiskt under hela säsong två att hon äntligen skulle bli superstark eller någonting, blev lite besviken på den fronten trots att hon fortfarande lärde sig en hel del nya tricks) men ganska älsklig och rolig.
 
Temat på Fairy Tail är, så som många serier, vänskap före allt. I det här fallet är målas Fairy Tail hela tiden upp som en familj. Där de oavsett vad skyddar varandra och blir smått ursinniga om någon skulle skada deras kamrater. Samtidigt som det här kan ses som väldigt uttjatat så fullkomligt ÄLSKAR jag det här temat. Det är bara så gulligt och jag uppskattar när vänner skyddar varandra.
 
Det faktum att Fairy Tail byter intro vid uppskattligen var tionde-femtonde avsnitt är också ganska coolt. Speciellt eftersom de oftast är väldigt bra låtar också, så de får cred för det! Några av mina favvisar är här, härhär och här.
 
Bästa med animen: Att den lyckas hålla mig kvar trots att de kör på samma grejer hela tiden. Beundransvärt.
Sämsta med animen: Det faktum att säsong två slutade abrupt och jag vet fortfarande inte om det kommer en säsong till, vilket jag absolut tycker de ska göra en. Också det faktum att Natsu och Lucy + några av de andra paren som är så UPPENBARA, inte har blivit ihop än.