Carry On

 
Titel: Carry On
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: MacMillan Hardback Omes
Sidor: 352
Genre: Romantik, fantasy, YA
Betyg: imageimageimageimage avimageimageimageimageimage
 
Allt Simon Snow vill är att njuta av sitt sista år på magiskolan Watford, men allt går bara fel! Hans flickvän gör slut, hans bästa vän är en pest och hans mentor försöker gömma undan honom i bergen där han tros vara trygg. Simon kan inte ens njuta av det faktum att hans rumskamrat och sju år långa nemesis är försvunnen, för han kan inte sluta oroa sig för skitstöveln. Dessutom finns det spöken, vampyrer och flera andra läskiga varelser som försöker göra sig av med honom. När du är den starkaste magikern i historien får du aldrig någon ro. Kanske är det också som hans onda rumskamrat säger: Simon Snow är den sämsta Utvalda som någonsing blivit vald!
 
Jag har verkligen längtat efter att recensera den här boken! Det har tagit lite tid för att jag inte riktigt visste vad jag skulle skriva, men nu tror jag att jag har det!
 
Jag längtade verkligen efter att få läsa den här boken, eftersom den är skriven av Rainbow Rowell och dessutom berättas lite om i hennes bok Fangirl. Den gjorde mig inte besviken - fast det finns flera punkter jag vill berätta om samtidigt som jag motiverar mitt betyg, som kunde ha varit högre om inte vissa delar av Carry On kändes lite drastiska och utan någon stegring.
 
Men först: karaktärerna! De var förmodligen det bästa med den här boken, de är så gulliga och välgjorda! Vilket inte är så konstigt, med tanke på att det är Rainbow Rowell, men jag gillade ändå karaktärerna och deras utveckling i den här boken. Simon är söt och lite obekväm, men har samtidigt tillräckligt med attityd för att spotta repliker tillsammans med Baz; hans "fiende".
 
Baz är också ganska intressant. Jag visste redan hur hans och Simons relation såg ut, men det var ändå väldigt väldigt härligt att läsa. Alla andra karaktärer var också väldigt intressanta och lite normbrytande. 
 
Den här boken var mysig, ingen tvekan om den saken. Och trots att Rainbow Rowell kanske försökte får mer av den här fantasykänslan så tror jag att hon är bäst på att skriva mer hjärtvärmande berättelser. Inte så att Carry On inte hade fantasy! Nej då: det fanns vättar, och drakar och massa andra saker. Det som tar priset är hur hon faktiskt lyckades göra en karaktär som faktiskt var en sarkastisk queer-vampyr-trollkarl, som också var gay, och få det att fungera. Det är värt en applåd.
 
Men, förutom karaktärerna, troperna, platsen och själva språket så måste jag erkänna att intrigen var lite svag. Inte nödvändigtvis att den var dålig. Jag skulle nog kunnat uppskatta den mer om inte slutet var så snabbt och anledningen till allt var så... skum? Eller inte skum, men nästan lite för enkel men samtidigt svår att förstå sig på?
 
Själva "epilogen" för karaktärerna funkade bra - jag kände att de flesta fick slutet de förtjänade.
 
Någonting som jag filosoferade om under tiden jag läste boken var att den faktiskt liknade en riktig fanfiction lite, alltså till skrivsättet och fokuserandet på karaktärerna. Det var lite kul, nästan som att läsa en fanfiction fast i bokform.
 
Allt som allt så gjorde Rainbow Rowell ett bra jobb, men jag tror att man gillar den boken mer om man har läst och uppskattat Fangirl, eller om man möjligtvis läser mycket fanfiction? I vilket fall som helst så kan ni läsa den enbart för Simon x Baz shippet, för de var så söta att jag nästan fick hål i tänderna.
 
Bästa med boken: Karaktärerna och relationen mellan Baz och Simon, ingen tvekan om saken.
Sämsta med boken: Den slutgiltiga lösningen till handlingen och bakgrunden till allt som hände, beroende på hur man ser på det så kan man tolka det annorlunda, men jag tyckte författaren valde en för lätt väg ut.