Haikyuu!!

 
Titel: Haikyuu!! och Haikyuu!! Second Season
Mangaka: Haruichi Furudate
Studio: I.G Production och Toho Animation
Avsnitt: 25 + 25
Genre: Sport, komedi, shounen
Betyg: imageimageimageimage image av imageimageimageimageimage
image = extrapoäng
 
En oförutsedd händelse utlöste Shouyou Hinatas kärlek för volleyboll. Hans lag hade inte spelare, men lyckades ändå ta sig till grundskolans volleyboll träning där de hade sin första och sista match. Totalt ägd av "kungen" Tobio Kagayama svär Hinata att han ska slå honom, och ansöker till gymnasiet Karasunos volleybollklubb... bara för att hamna ansikte mot ansikte med sin hatade rival, Kageyama! Som medspelare i ett lag måste de lära sig att samarbeta, både med sig själva och resten utan Karasunos volleybollag!
 
AHHHH, visste ni ens att jag såg på den här!? Det visste inte jag heller, förrens typ i tisdags! Det var så att jag (tror att jag) stukade foten på kvällen i måndags, och när jag vaknade på tisdagen så kunde jag alltså knappt gå och jag hittade inga kryckor och jag visste inte hur jag skulle kunna ta mig till bussen... lång historia kort, jag gick inte till skolan i tisdags. Så jag spenderade dagen, av någon anledning, med att titta på den här animeserien om volleyboll som jag tittade typ ett avsnitt av för en relativt länge sedan.
 
BA-BOOM!
 
Gissa vem som idag såg klart på båda säsongerna? Damn, jag är bra (trots att mina studier har lidit lite men jag ska plugga, jag SKA)! Nu är jag i alla fall peppad att skriva på, så låt oss börja recensera!
 
Med tanke på hur kort tid det tog för mig att se den här så har Haikyuu!! ett väldigt bra flöde som suger fast en och får en att vilja fortsätta titta. Första avsnittet var kanske lite segt, men sen drog det verkligen igång. Haikyuu!! har allt en "typisk" sportserie har: ett lag med olika personligheter (en huvudperson som har väldigt mycket motivation), slow-mo och superhäftiga actionscener som förmodligen är fysiskt omöjliga och lite drama och spänning.
 
Humorn i Haikyuu!! var kanske lite typisk, men den funkade och jag skrattade, så allt är som det ska vara. Man kanske kan tro att det blir lite förvirrande med massa volleybolltermer och liknande, men de förklarar allt väldigt bra i animen så att man förstår, och i slutet av det vill man till och med själv spela lite volleyboll! (Jag tror inte jag har spelat på snart ett år? Det är lite kul dock, trots att jag suger på det).
 
Karaktärerna har man sett förut, men de är charmiga och har bra kemi - samt är väldigt snygga! Animationen är top-notch och passar animen perfekt. Musik har jag inte märkt så mycket av, men det behöver nödvändigtvis inte vara häftig musik i animen hela tiden för att den ska vara bra. Angående ljud så irriterade möjligen Hinatas röst mig i de två-tre första avsnitten, men sen vande man sig och jag glömde snabbt bort min tidiga irritation och kunde uppskatta hans röst mycket mer. 
 
Animen sätter mycket kraft på lagets individuella utveckling och kämparglöd, men någonting som är värt att nämna är att lagen de möter också får sin beskärda del av kakan, och i slutet av animen har det kommit så många namn och talanger att det är svårt att hålla reda på alla! Det finns också inget riktigt "elakt" lag, vilket är väldigt intressant och realistiskt. Jag har spelat matcher, och visst finns det lag man gillar mindre, men att säga att det motsatta laget är "onda" och är ute efter att skada de bra spelarna hela tiden är en lögn (tänk er typ karate-fighten i Karate Kid) och kliché. Haikyuu!! uppvisar lite mer sann sportmansanda samtidigt som alla verkligen, verkligen vill vinna. Och den gör inte andra lag till skurken bara för att få Karasuno att se bättre ut.
 
Allt som allt var kanske Haikyuu!! inte överdrivet banbrytande, men allt vägde upp bra och den var spännande på ett litet unikt sätt. Jag rekommenderar att ni ger den en chans! (Och detta kommer från en som inte är all-over animes som fokuserar på sport).
 
Bästa med animen: Allting var liksom bra. Någonting som jag kanske gillade extra mycket var kanske karaktärerna och alla coola scener när de hoppade skithöt upp i luften och fick in ett riktigt bra slag.
 
Sämsta med animen: Kommer inte på något som var överdrivet fel? Säsong tre kan få komma lite snabbare, tack.