Karneval

 
Titel: Karneval
Mangaka: Tōya Mikanagi
Studio: Manglobe
Avsnitt: 13
Genre: Action, äventyr, fantasy
Betyg: imageimage av imageimageimageimageimage
 
Den unge Nai letar efter person som är viktig för honom, med bara ett gammalt och konstigt armband som ledtråd. Gareki stjäl för att klara sig igenom dagen. De två möts i ett konstigt hus som tillhör ett monster och lyckas fly tillsammans. Fast snart är de beskyllda för att vara brottslingar och jagas av polisen. När Nai och Gareki försätter sig i en hopplös situation blir de något förvånade upplockade av Circus - landets starkaste organisation för bekämpning av brott och monster!
 
Tja, låt oss bryta isär den här lite grann nu då! Jag kan börja med animationen - för det är förmodligen lättast att diskutera. Titta först och främst på bilden här ovan. Skitsnygga, eller hur? Animationen ser faktiskt ut så där! Det är fina färger som smälter inte i varandra ibland och alla är väldigt fina generellt.
 
Trots det gillade jag den inte när de rörde på sig.
 
Jag har haft liknande problem. K Project - som jag för stunden är besatt av - har en animation som jag ÄLSKAR, men samtidigt irriterar mig på ibland för att rörelserna kan bli lite... plastiga? Stela? Att de inte riktigt hänger med? Sådana här grejer märkte jag först efter att ha kollat på serien igen dock, men i Karneval upptäckte jag det väldigt snabbt och det förstöre animationen lite för resten utav serien.
 
Actionscenerna, som jag trodde skulle vara fyllda av färgsprakande explosioner och cool musik var ganska tama, och trots att Circus var en väldigt cool organisation fattade jag aldrig riktigt tycke för den.
 
Karaktärerna har man sett förut, och jag skapade inte något överdrivet starkt band till någon av dem (förutom möjligtvis till Nai och Gareki, för de var lite söta) och andra tyckte jag var rent ut sagt irriterande.
 
Intrigen var lovande; ungdomar i en supercool, magisk organisation? Och monster? Låter som något jag skulle kunna uppskatta. Men allt föll bara så PLATT. Jag fick inget riktigt grepp om huvudhistorien eller själva meningen med allt ihop. Och trots att Nai (och Gareki) typ var huvudpersonerna så fick jag inte alls så mycket tid med dem som jag velat - och trots att deras vänskap var så fin så ville jag se mer av den istället för andra relationer i Circus. Självklart är det alltid kul att se andra karaktärers tankar och känslor, men Karneval lyckades inte riktigt med det.
 
Slutet sög. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, och kanske var det mitt eget fel för att jag hoppade över och skummade igenom ganska mycket utav andra hälften av serien, men jag fattade noll och det lilla som jag faktiskt uppskattade krossades nästan. Jag tror nog att det skulle vara mer intressant om jag läste mangan, men jag är så omotiverad att läsa den nu att jag nästan blir sur. 
 
Det som är så himla tragiskt med allt det här är att jag verkligen ville gilla Karneval. Jag såg den i någon AMV för jättelänge sedan och har sedan dess tänkt: "wow, den där animen verkar asgrym! Den måste jag se någon dag", och sen tittar jag på den och det var inte alls vad jag hade väntat mig. Det är möjligt att besvikelsen gör att jag tycker sämre om Karneval än vad den egentligen förtjänar, men jag trodde faktiskt att den skulle vara skitcool och fantasifull; inte konstig och tråkig.
 
Bästa med animen: Relationen mellan Gareki och Nai samt alla söta stunder med Nai, leksakskaninerna var gulliga också.
Sämsta med animen: Omotiverande stridsscener och för lös intrig som jag inte fattade.