Kitchen Princess

 
Titel: Kitchen Princess
Mangaka: Kobayashi Miyuki och Ando Natsumi
Förlag/Tidning: Nakayoshi och Kodansha
Volymer: 10
Genre: Romantik, shoujo, drama
Betyg: imageimageimage av imageimageimageimageimage
 
Najika är bra på att laga mat och baka, och fullständigt älskar att göra goda grejer till sina kompisar och familj. Men något saknas från hennes annars så lyckliga liv. När hon var liten mötte hon en pojke som påverkade henne till den graden att hon svor på att hitta honom igen oavsett vad. Den enda ledtråden hon har är en silversked som leder henne till den fina skolan Seika Academy. På Seika möter hon två bröder, Daichi och Sora, kan någon av dem möjligen vara pojken från hennes barndom?
 
Ja, den här läste jag inte igår! Det måste varit några månader (något år?) sen jag läste den här, men jag såg en kopia av den på sci-fi bokhandeln i Göteborg i söndags, och skummade igenom några av mina favoritscener! Det här är alltså Kitchen Princess, och som ni säkert kan lista ut genom att titta på titeln och stilen så är det en shoujo som fokuserar på bakning och matlagning! Själv hittade jag den här efter att jag tittat på animen Yumeiro Patissiere, som också handlar om främst bakning, och eftersom jag gillade den så mycket ville jag hitta mer mat-inspirerade shoujos.
 
Kitchen Princess är väldigt söt på många sätt, men har flera ganska plötsliga plot twists som jag INTE ska nämna. De här vridningarna i intrigen kan ses som spännande, men jag tyckte helt ärligt att de kändes lite för spontana och tragiska för den här historien. Man började läsa den här för gulliga recept och fånig kärlek, inte tragedi och lite billiga gråtscener.
 
Najika finns det inte så mycket att säga till om. Hon är den typiskt gulliga hjältinnan och får flera killar på fall under mangans gång - själv är hon självklart oskyldig som en liten sockerbit. Resten av karaktärerna i KP är också ganska förutsägbara, men jag skulle vilja säga att jag inte läste KP för karaktärernas skull.
 
Maten och kakorna är vad som tar scenen här, och det var också därför jag började läsa mangan. Jag är måttligt intresserad av bakning, och brukar titta på youtubeklipp med omöjliga men coola recept, och att se en anime eller läsa en manga med temat bakning är alltid kul! Allting är så fint och ser så gott ut, och KP har även recept för grejerna de gör i mangan! Trots att jag inte prövat något än så låter de riktigt smaskiga!
 
Stilen på mangan är gullig men inte överdrivet originell, maten ser bra ut dock!
 
Bästa med mangan: Recepten och alla matlagningsscener!
Sämsta med mangan: Karaktärerna är ganska typiska och historien har man hört förut, trots sina plot twists.