91 Days

Bildresultat för 91 days
 
Titel: 91 Days
Författare: Kishimoto Taku
Studio: Shuka
Avsnitt: 12
Genre: Action, Thriller, Drama
Betyg: imageimageimageimage av imageimageimageimageimage
 
Under alkoholförbudet i USA håller lagen ingen kraft, utan maffian styr och styller som den vill. Historien tar plats i Lawless, en stad som hålls uppe av illegal försäljning utav alkohol. Avilio Bruno återvänder till staden för att söka hämnd på de som mördade hans familj för flera år sedan, och för att lyckas med det börjar han med att bli vän och kompanjon till maffialedaren Vanettis son Nero. Dödande bringar mer död, och hämnd bringar mer hämnd. Hur kommer den 91-dagars historien sluta?
 
Innan jag verkligen började titta på första avsnittet så trodde jag att den här animen skulle vara något annat. Jag blev lite skeptisk i början men jag är överlycklig att jag struntade i det och fortsatte titta, den här animen är fantastisk! 
 
Avilio är verkligen en intressant karaktär. Hans liv har ingen mening förutom att han vill utkräva hämnd mot sin familjs mördare, och det är tragiskt i sig men samtidigt en väldigt spännande insikt i hur han är som person. Hämnden driver honom, och han är otroligt kreativ och lurig för att kunna få den. Samtidigt är han inte ett geni, han gör misstag och får göra beslut i stundens hetta ett flertal gånger - men ändå lyckas han mestadels, och det är väldigt nervigt och bra att se.
 
Intrigen är lite långsam ibland men trovärdig. Det är otroligt hur mycket de fick med på bara 12 avsnitt, och det var alldeles perfekt. Man kände inte att man behövde så mycket mer utan slutet knöt ihop allt på ett, ganska sorgligt, men ändå helt okej sätt. Animationen var hur snygg som helst och passade atmosfären perfekt. Cigaretterna, vapnen, de gamla bilarna och kläderna, allt var väldigt fint utformat för att passa tiden som animen utspelar sig i. Och trots att slutet var bra, så var man inte alls säker på hur det faktiskt skulle sluta. Man visste inte riktigt om Avilio skulle klara det, vem som skulle dö etc.
 
Vänskapen i den här animen dock! Helt otrolig. Titta inte på den här om ni vill ha romans, för det finns typ ingen (om man nu inte vill börja shippa karaktärerna vilket är OK, jag medger att jag gör det litegrann även här) men relationerna mellan några av karaktärerna är väldigt vackra. Ta till exempel Avilio och Corteo; de älskar varandra som bröder men ÄNDÅ SLUTAR DET SOM DET GÖR NEJ! Jag grät faktiskt nästan i en scen med de två, det var så sorgligt... Och Avilio och Nero har en väldigt intressant relation också som jag verkligen hoppades på då jag började titta på animen. De kom varandra närmare vilket gjorde det hela mer hjärtkramande när det kom till den punkten då allt brakade loss - det blev ett ganska emotionellt slut.
 
Jag säger det rätt ut, jag kunde nog klarat av lite mer blod. Liksom, de kunde haft lite mer. Men samtidigt var mängden blod i 91 Days ganska passande så det är okej. 
 
Introt var suveränt. Jag älskar det.
 
Allt som allt så var det här en ruskigt bra anime, som jag tycker att ni borde titta på. Det är en ren hämndserie med maffia och vapen och hela kitet, så om ni är inne på det så borde ni ge den en chans!